🎧 Kuuntele kirjoitus alta! Tekoälyfoorumi julkaisee kaikki jutut myös audiona. Kuuntele milloin vain, missä vain – vaikka puhelimen näyttö lukittuna.
"Tulevaisuus kuuluu niille, jotka osaavat hyödyntää teknologiaa menettämättä inhimillistä otettaan." kirjoittaa viestintäpäällikkö Anni Lehti.

Tekoäly on jo nyt mullistanut viestinnän kenttää valtavasti. Generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan sisältöä ennennäkemättömällä tehokkuudella. Helsingin Sanomissa (HS viikko 11/2025) julkaistussa haastattelussa teknologia-asiantuntija Mikko Alasaarela arvioi, että jo vuoden 2024 alussa yli puolet verkon sisällöistä oli tekoälyn luomia. Alasaarela ennustaa kehityksen kiihtyvän entisestään ja uskoo, että kuluvan vuoden loppuun mennessä jopa 90 prosenttia internetin sisällöistä syntyy tekoälyn avulla.
Vaikka tekoäly tarjoaa valtavia mahdollisuuksia, viestinnän ydinkysymykset eivät katoa minnekään: miten puhutella ihmisiä aidosti ja inhimillisesti? Entä miten säilyttää luottamus ja uskottavuus?
Tekoäly viestijän kumppanina
Viestinnän ammattilaiset ovat ottaneet laajasti tekoälyn käyttöön kuluneen vuoden aikana. ProComin johtavien viestijöiden verkkopaneelin mukaan vuonna 2024 yli 80 prosenttia vastaajista kertoi hyödyntävänsä tekoälyä työssään. Viestinnän ammattilaisille tekoälyn hallitseminen on merkittävä kilpailuetu tai jopa edellytys työmarkkinoilla. Generatiivisten työkalujen avulla erilaiset tekstisisällöt, kuvat ja videot voidaan tuottaa nopeasti, tarkasti kohdennettuna sekä halutulla äänensävyllä. Tämä tehokkuus herättää kuitenkin myös vastareaktioita, sillä paras viestintä koetaan usein ihmisten väliseksi aidoksi vuorovaikutukseksi.
Viestintä onkin ennen kaikkea vuorovaikutusta, tunteita ja tarinoita, joihin ihmiset voivat samaistua. Tekoälyllä on rajansa: se voi simuloida tunteellista kirjoitustyyliä, mutta se ei koe tunteita. Aidosti koskettava ja ymmärtävä viestintä vaatii ihmistä.
Generatiivinen tekoäly tuottaa helposti geneeristä ja persoonatonta sisältöä, joka ei erotu tai sitouta yleisöä. Autenttisuus ja persoonallisuus vaatii – ainakin vielä – ihmistä. Lisäksi on eettiset kysymykset ja luotettavuus. Viestinnän uskottavuus perustuu luottamukseen ja luottamus syntyy avoimuudesta ja rehellisyydestä, joita tekoäly ei itsessään takaa. Ihmistä tarvitaan tähänkin. Tässä mielessä voi jo arvioida, että viestinnän ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa, vaikka työnkuvat saattavat muuttua.
Tekoäly persoonien teatterina
Tulevaisuudentutkija ja teknologiavaikuttaja Risto Linturi on kuvaillut osuvasti tekoälymalleja massiivisena teatterina, jossa käyttäjän tulee löytää oikea hahmo vastaamaan tarpeisiinsa. Ihmisen tärkeäksi tehtäväksi muodostuu ymmärtää, milloin ja miten hyödyntää tekoälyä ja missä tilanteessa inhimillinen kosketus on korvaamaton.
Tekoäly ei ole viestinnän tuhoaja vaan tehokas liittolainen. Uskon, että menestyvät organisaatiot tulevat olemaan niitä, jotka onnistuvat yhdistämään ihmisen luovuuden ja empatian tekoälyn mahdollisuuksiin. Tulevaisuus kuuluu niille, jotka osaavat hyödyntää teknologiaa menettämättä inhimillistä otettaan.
Artikkelin linkit ja lähteet
Tietoa kirjoittajasta
Piditkö tästä artikkelista? Tilaa ilmoitukset uusista Tekoälyfoorumin julkaisuista suoraan sähköpostiisi. Arvostamme myös valtavasti, mikäli jätät meille arvostelun Googlessa. Kiitos. 💙
Comments