top of page

Artikkeli | Tekoäly avaa ovia vaikuttajamarkkinoinnissa

Writer: Janika TommilaJanika Tommila

🎧 Kuuntele kirjoitus alta! Tekoälyfoorumi julkaisee kaikki jutut myös audiona. Kuuntele milloin vain, missä vain – vaikka puhelimen näyttö lukittuna.


 

"Tekoälyn ansiosta markkinoijat voivat siirtyä subjektiivisista valinnoista datavetoiseen strategiaan, jossa vaikuttajayhteistyö perustuu todellisiin suorituskykymittareihin ja yleisöanalytiikkaan.", kirjoittaa vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Janika Tommila.

Netflixin pääkonttori iltaruskon aikaan, räikeä punainen logo erottuu. Taustalla kaupungin vilkas katunäkymä ja pilvenpiirtäjiä.
Kirjoittaja Janika Tommila (LinkedIn) on tekoälypohjaisen vaikuttajamarkkinointitoimisto Luota Agencyn perustaja. Löydät kirjoittajasta ja Luota Agencysta halutessasi lisätietoa tämän kirjoituksen lopusta.

Tekoäly vaikuttajamarkkinoinnissa – uusia mahdollisuuksia kasvavalle alalle


Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa keskeisenä osana yritysten markkinointistrategioita, ja alan investoinnit kasvavat vuosittain. IAB:n vuosittaisten selvitysten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin arvo on kasvanut Suomessa noin 28,3 miljoonaa euroa vuosina 2020–2023, tarkoittaen alan noin kaksinkertaista kasvua 2020-luvulla.


Influencer Marketing Hubin vuoden 2025 raportin mukaan vaikuttajamarkkinoinnin globaalin markkina-arvon ennustetaan taas saavuttavan 32,55 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuonna 2025. Kasvun hidastumisesta ei siis ole merkkejä, ja esimerkiksi maailman 200. suurimman yrityksen joukkoon kuuluva Unilever ilmoitti maaliskuun 2025 alussa kasvattavansa vaikutusmarkkinoinnin investointejaan 30 prosentista 50 prosenttiin yhtiön kokonaismainosbudjetista.


Tekoälyn kehittyminen tuo kasvavan vaikuttajamarkkinoinnin alalle uusia mahdollisuuksia, jotka nopeuttavat päätöksentekoa, parantavat kohdennusta ja lisäävät kampanjoiden läpinäkyvyyttä. Tekoälyn ansiosta markkinoijat voivat siirtyä subjektiivisista valinnoista datavetoiseen strategiaan, jossa vaikuttajayhteistyö perustuu todellisiin suorituskykymittareihin ja yleisöanalytiikkaan.


Tässä artikkelissa käsittelen vaikuttajamarkkinointia omien kokemusteni pohjalta vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijana, keskittyen erityisesti tekoälyn mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin ja muutoksiin alalla. Kirjoituksen lopussa jaan kolme konkreettista vinkkiä jokaiselle markkinoijalle.

 


Tekoäly avuksi vaikuttajavalintoihin


Perinteisesti vaikuttajien valinta on perustunut manuaalisiin toimenpiteisiin, henkilökohtaisiin suhteisiin ja subjektiivisiin mieltymyksiin, jotka voi tahtomattaan olla jopa syrjiviä. Tämä on tehnyt vaikuttajavalinnoista puolueellisia ja altistaa inhimillisille virheille.


Tekoäly, kuten Luota AI, mahdollistaa objektiivisen vaikuttajavalinnan brändeille, jolloin vaikuttajavalinnat perustuvat dataan, arvojen yhteensopivuuteen sekä sisältöhistoriaan. 

Tekoälyn avulla voidaan vertailla sopivuutta brändin arvoihin, kohderyhmään ja aiempiin kampanjatuloksiin. Tämä varmistaa, että markkinointibudjetti kohdennetaan tehokkaasti ja viestit tavoittavat oikean yleisön. Lisäksi tekoäly pystyy ennustamaan vaikuttajien tulevaa suorituskykyä analysoimalla heidän aiempaa sisältöään, sitoutumistasoja ja seuraajakunnan kasvutrendejä.


Toinen merkittävä etu on kyky tunnistaa feikkiseuraajat ja epäaktiiviset tilit, joita voi olla jopa 20–30 % joidenkin vaikuttajien seuraajakunnasta. Kun yhteistyö kohdistetaan todellisiin ja aktiivisiin seuraajiin, brändien orgaaninen tavoittavuus voi kasvaa jopa 25–50 % verrattuna perinteiseen vaikuttajavalintaan. 



Miltä vaikuttajamarkkinointi näyttää tulevaisuudessa?


​Tekoälyllä on potentiaalia muuttaa vaikuttajamarkkinoinnin toimintatapoja merkittävästi. Sen avulla brändit pystyvät löytämään sopivia vaikuttajakumppaneita hyödyntämällä dataa ja tunnistamalla ne, joiden yleisö vastaa tarkasti kohderyhmää. Lisäksi tekoäly mahdollistaa sisällön personoinnin eri yleisösegmenteille, mikä voi parantaa kampanjoiden tehokkuutta. ​


Tekoäly mahdollistaa myös reaaliaikaiset mukautukset, mikä tekee vaikuttajamarkkinoinnista dynaamisempaa ja mukautuvampaa. Kampanjoiden edetessä tekoäly voi säätää strategioita lennossa vaikutuksen maksimoimiseksi. Tämä mukautuvuus varmistaa, että kampanjat ovat myös tehokkaita merkityksellisten yhteyksien rakentamisessa. ​

Brändit, jotka ottavat tekoälyn osaksi vaikuttajamarkkinointiaan pystyvät saamaan kilpailuetua.


Tekoälyn mahdollistamat analyysit ja ennusteet mahdollistavat johdonmukaisemmat, kohdennetummat ja tehokkaammat kampanjat, jotka voivat tuottaa parempia tuloksia pienemmillä resursseilla. On kuitenkin tärkeää huomioida, että tekoälyä käyttäessä datan oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta tulee olla äärimmäisen tarkka, koska tekoäly voi tehdä virheitä.

 


Asiantuntijan kolme konkreettista vinkkiä jokaiselle markkinoijalle

 

1. Hyödynnä tekoälyä sisältöstrategian optimointiin

Tekoäly analysoi aiempia menestyneitä kampanjoita ja ennustaa, millainen sisältö resonoi parhaiten yleisön kanssa. Tekoälypohjaisia työkaluja, kuten ChatGPT, Copy.ai tai Persado, voidaan käyttää sisällön optimointiin, tehokkaampien kuvatekstien kirjoittamiseen ja viraalipotentiaalisten avainsanojen valintaan. Mikäli sinulla on käytössäsi ChatGPT:n maksullinen versio, voit esimerkiksi pyytää Deep Research -mallia tekemään kattavan ja yksityiskohtaisen avainsana-analyysin (lue Tekoälyfoorumin julkaisu Deep Research -mallista täältä).


2. Ennusta viraalipotentiaali ennen julkaisua

Tekoäly voi analysoida aiempia julkaisuja ja ennustaa, mitkä kuvat, tekstitykset ja hashtagit todennäköisesti saavat eniten näkyvyyttä ja sitoutumista. Testaa sisältöä etukäteen Predict AI -työkaluilla tai käytä Sprinklr AI:ta analysoimaan ja suosittelemaan parhaita julkaisuajankohtia sekä sisältömuotoja.


3. Hyödynnä tekoälyä dynaamisiin ja personoituihin mainoksiin

Tekoäly pystyy luomaan personoituja mainoksia ja räätälöityjä viestejä eri kohderyhmille, mikä parantaa tehokkuutta ja sitoutumista. Käytä työkaluja kuten Meta AI Ads, Adzooma tai Smartly.io optimoimaan maksettuja vaikuttajayhteistöitä ja kohdistamaan viestit tarkasti oikeille yleisöille.


On hyvä huomioida, että tekoälyn rooli vaikuttajamarkkinoinnissa ei korvaa luovaa ja inhimillistä puolta, vaan se tekee prosesseista tarkempia, tehokkaampia ja mitattavampia. Kun päätökset perustuvat dataan ja analytiikkaan, brändit voivat kohdentaa markkinointibudjettinsa vaikuttajiin, jotka aidosti resonoivat heidän kohderyhmänsä kanssa. Tämä lisää kampanjoiden vaikuttavuutta ja sitoutuneisuutta sekä parantaa investoinnin tuottoa.


 

Artikkelin linkit ja lähteet

Tietoa kirjoittajasta ja Luota AI:sta

 

Piditkö tästä artikkelista? Tilaa ilmoitukset uusista Tekoälyfoorumin julkaisuista suoraan sähköpostiisi. Arvostamme myös valtavasti, mikäli jätät meille arvostelun Googlessa. Kiitos. 💙



Comments


bottom of page